Physiological monitoring and monitoring of health-saving activity in the process of physical education of students
https://doi.org/10.20538/1682-0363-2011-4-76-81
Abstract
The enhancement of physical education of students under conditions of humanization of education assumes, first, the organization of monitoring, which is a part of the education process and is oriented at the permanent observation, evaluation, analysis, and correction of this process and its results. Second, the results of the monitoring are the starting point for the projection, formation, and correction of the education process through the change of its conditions such as the introduction of differentiation in the need in students’ sport exercises and level differentiation in the degree of formation of motivation to exercises, methodic and physical efficiency. The gathering of combined information about indices of physical education of students will allow the optimization of the efficiency and correction of used physical education programs.
About the Authors
L. V. KapilevichRussian Federation
V. G. Shil’ko
Russian Federation
A. V. Kabachkova
Russian Federation
References
1. Айзман Р.И., Айзман Н.И., Рубанович В.Б., Лебедев А.В. Методологические принципы мониторинга здоровья участников образовательного процесса // Проблемы адаптации и сохранения здоровья населения в условиях Сибири. Кызыл: Изд-во ТывГУ, 2008. С. 9—15.
2. Апанасенко Г.Л. Эволюция биоэнергетики и здоровье человека. СПб.: МГП «Петрополис», 1992. 123 с.
3. Баевский P.M. Прогнозирование состояний на грани нормы и патологии. М.: Медицина, 1979. 298 с.
4. Кабачкова А.В., Капилевич Л.В., Смирнов В.С. и др. Мониторинг функционального состояния студентов при использовании спортивно-ориентированных форм физического воспитания // Теория и практика физ. культуры. 2008. № 10. С. 29—31.
5. Казин Э.М., Варич Л.А. Особенности психофизиологической адаптации студентов факультета физической культуры, специализирующихся в разных видах спорта, к условиям обучения в вузе // Физиология человека. 2005. Т. 31, № 1. С. 77—81.
6. Капилевич Л.В. Физиологический контроль технической подготовленности спортсменов // Теория и практика физ. культуры. 2010. № 11. С. 12—15.
7. Капилевич Л.В., Васильев В.Н., Кабачкова А.В. Критерии оценки и прогноза эффективности учебно-тренировочного процесса студентов по показателям кардиоинтервалографии // Вестн. ТГУ. 2009. № 318 (январь). С. 195—198.
8. Капилевич Л.В., Шилько В.Г. Мониторинг системы физического воспитания в вузах Сибирского федерального округа // Теория и практика физ. культуры. 2010. № 10. С. 16—18.
9. Симонова Е.А. Совершенствование гуманистически ориентированного физического воспитания студентов на основе результатов мониторинга // Образование и наука. Екатеринбург, 2006. № 4 (40). С. 27—36.
Review
For citations:
Kapilevich L.V., Shil’ko V.G., Kabachkova A.V. Physiological monitoring and monitoring of health-saving activity in the process of physical education of students. Bulletin of Siberian Medicine. 2011;10(4):76-81. (In Russ.) https://doi.org/10.20538/1682-0363-2011-4-76-81