Preview

Bulletin of Siberian Medicine

Advanced search

Psychophysiological characteristics of young schoolchildren in the learning dynamics

https://doi.org/10.20538/1682-0363-2010-1-148-154

Abstract

To study psychophysiological characteristics of young schoolchildren in the learning dynamics under the conditions of healthsafe learning process, 104 children of 1st to 4th classes were investigated. It has been found that in most young schoolchildren, the moderate extraversion, medium level of emotional tolerance, moderate general anxiety, and low physiological resistance to stress prevail among psychophysiological characteristics. At the end of the school year, children are characterized by the decreased efficiency, signs of chronic overwork, decreased positive emotions, and decreased adaptability. The most pronounced negative changes are characteristic of 4th -clss children, which is likely connected with the transition to the new stage of learning.

About the Authors

N. V. Polyashova
Поморский государственный университет им. М.В. Ломоносова
Russian Federation


A. G. Soloviyov
Северный государственный медицинский университет
Russian Federation


I. A. Novikova
Поморский государственный университет им. М.В. Ломоносова
Russian Federation


References

1. Безруких М.М., Дубровинская Н.В., Фарбер Д.А. Психофизиология ребенка. М.: Моск. психол.-социал. ин-т; Воронеж: НПО «МОДЭК», 2005. 496 с.

2. Вайнер Э.Н., Волынская Е.В. Валеология. М.: Флинта; Наука, 2002. 312 с.

3. Давиденко Д.Н. Определение адаптационного потенциала // Практикум по психологии здоровья / под ред. Г.С. Никифорова. СПб.: Питер, 2005. 351 с.

4. Микляева А.В., Румянцева П.В. Школьная тревожность: диагностика, профилактика, коррекция. СПб.: Речь, 2006. 248 с.

5. Прихожан А.М. Тревожность у детей и подростков: психологическая природа и возрастная динамика. М.: Моск. психол.-социал. ин-т; Воронеж: НПО «МОДЭК», 2000. 304 с.

6. Ратанова Т.А., Шляхта Н.Ф. Психодиагностические методы изучения личности. М.: Моск. психол.-социал. инт: Флинта, 2003. 320 с.

7. Ратанова Т.А. Психофизиологические основы индивидуальности. М.: Моск. психол.-социал. ин-т; Воронеж: НПО «МОДЭК», 1999. 128 с.

8. Тимофеев В.И., Филимоненко Ю.И. Цветовой тест М. Люшера (стандартизированный вариант). СПб.: ИМАТОН, 2001. 32 с.

9. Шахова И.П. Практикум по лабораторным работам курса «Возрастная психология». М.: Моск. психол.-социал. ин-т; Воронеж: НПО «МОДЭК», 2002. 144 с.


Review

For citations:


Polyashova N.V., Soloviyov A.G., Novikova I.A. Psychophysiological characteristics of young schoolchildren in the learning dynamics. Bulletin of Siberian Medicine. 2010;9(1):148-154. (In Russ.) https://doi.org/10.20538/1682-0363-2010-1-148-154

Views: 561


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1682-0363 (Print)
ISSN 1819-3684 (Online)