Correction of psycho-emotional stress among primary schoolchildren with special educational needs with the use of biofeedback
https://doi.org/10.20538/1682-0363-2010-2-113-118
Abstract
The peculiarities of correction of psycho-emotional stress among primary schoolchildren with special educational needs with the use of biofeedback on the basis of statistic analysis of the heart rate are presented. The methodology developed by the authors is realized in the hardware-software complex «Boston». Results of the conducted research have shown that the use of BOS-training leads to definite reduction of psycho-emotional stress as well as to improvement of activity indicators among children with special educational needs.
About the Authors
R. A. KistenyovaRussian Federation
Yu. V. Kistenyov
Russian Federation
Ya. S. Pekker
Russian Federation
K. S. Brazovskiy
Russian Federation
N. G. Brazovskaya
Russian Federation
V. A. Fokin
Russian Federation
References
1. Гребнева О.Л., Джафарова О.А., Даниленко Е.Н. Нарушения внимания у детей и подростков. Диагностика и коррекция с использованием технологии компьютерного нейробиоуправления // Вестн. практ. психологии образования. 2005. № 4 (5). C. 53—57.
2. Кистенёва Р.А., Кистенёв Ю.В., Пеккер Я.С. Коррекция психоэмоционального напряжения у младших школьников с применениембиологической обратной связи // Материалы Республ. науч.-практ. конф. с междунар. участием «Мониторинг здоровья и физической подготовленности молодежи», 22—24 мая 2009 г. Новосибирск, 2009. С. 173—176.
3. Кистенёва Р.А., Кистенёв Ю.В. Автоматизированная информационная система для организации индивидуальной учебной деятельности // Доклад на VIII Междунар. науч.- практ. конференции-выставке «Единая образовательная информационная среда: проблемы и пути развития», 17—19 сентября 2009 г. Томск.
4. Кистенёва Р.А., Кистенёв Ю.В. Организация индивидуальной практической деятельности младших школьников по преодолению неуспешности обучения с использованием технологий баз данных // Открытое и дистанционное образование. Томск: Изд-во ТГУ, 2009. С. 39— 44.
5. Лазарева О.Ю., Джафарова О.А., Гребнева О.Л., Штарк М.Б. Игровое компьютерное биоуправление в школе. Опыт практического применения // Бюл. СО РАМН. 2004. № 3. С. 69—71.
Review
For citations:
Kistenyova R.A., Kistenyov Yu.V., Pekker Ya.S., Brazovskiy K.S., Brazovskaya N.G., Fokin V.A. Correction of psycho-emotional stress among primary schoolchildren with special educational needs with the use of biofeedback. Bulletin of Siberian Medicine. 2010;9(2):113-118. (In Russ.) https://doi.org/10.20538/1682-0363-2010-2-113-118