Complex estimation of a state of health of first-graders in the process of adaptation to training in educational institutions new type
https://doi.org/10.20538/1682-0363-2012-1-206-211
Abstract
The state of health, vegetative homeostasis and parameters of local immunity 104 first-graders at the age of 6—8 years in adaptation to training in educational institutions of the general type and with the raised academic load is studied. It is shown that the current of adaptable process of the first-graders trained in educational institutions of new type is interfaced to growth of a chronic pathology, infringement of a vegetative homeostasis and a condition of local immunity of mucous membranes (maintenance increase sekretori immunoglobulin A, activity decrease kaspazy-3 asaliva), testifying to decrease in nonspecific resistance of an organism of children.
About the Authors
L. M. ZakirovaRussian Federation
T. A. Nagayeva
Russian Federation
I. I. Balasheva
Russian Federation
D. A. Ponomaryova
Russian Federation
A. A. Ilinich
Russian Federation
A. A. Semyonova
Russian Federation
T. V. Matkovskaya
Russian Federation
References
1. Агафонова И.Н. Психологическая готовность к школе в контексте проблемы адаптации // Начальная школа. 1999. № 1. С. 61—63.
2.
3. Афанасьев Е.А. Особенности физиологической адаптации и коррекции дезадаптивных состояний у учащихся младших классов: Автореф. дис. канд. мед. наук, Томск, 2003. 23 с.
4. Педиатрия. Национальное руководство / под ред. А.А. Баранова. М.: ГЭОТАР-Медиа, 2009. Т. 1. 1024 с.
5. Барышников А.Ю., Шишкин А.В. Иммунологические проблемы апоптоза. М.: Эриториал, 2002. 320 с.
6. Григорьева Е.В. Особенности адаптации младших школьников с различными типами минимальных мозговых дисфункций к учебной деятельности // Вестн. КемГУ. 2010. № 3 (43). С. 62—65.
7. Зайцева О.И., Терещенко В.Т. Манчук В.П. и др. Особенности формирования вегетативного гомеостаза у детей школьного возраста в различных регионах Сибири / Сиб. мед. журн. 2005. № 1. С. 53—57.
8. Исаев Д.Н. Психосоматические расстройства у детей. СПб.: Питер, 2000. 507 с.
9. Кучма В.Р., Звездина И.В., Жигарева Н.С. Медико-социальные аспекты формирования здоровья младших школьников / Вопр. соврем. педиатрии. 2008. Т. 7, № 4. С. 9—12.
10. Солнцев А.А. Диагностика, прогнозирование и профилактика отклонений в состоянии здоровья.у детей при адаптации к дошкольному учреждению и школе: автореф. дис. ... д-ра мед. наук. М., 1985. 41 с.
11. Теппер Е.А., Захарова Л.Б, Фефелова В.В. и др. Десять лет наблюдения за здоровьем школьников, обучающихся по разным программам // Педиатрия. 2006. № 4. С. 102—104.
12. Щербатых Ю.В. Саморегуляция вегетативного гомеостаза при эмоциональном стрессе // Физиология человека. 2000. Т. 26, № 5. С. 151—152.
13. Ярилин А.А. Апоптоз: природа феномена и его роль в норме и при патологии // Актуал. проблемы патофизиологии / под ред. Б.Б. Мороза. М.: Медицина, 2001. С. 13—56.
14. Shcherbatykh Yu.V. Self-Regulation of Autonomic Homeo-stasis in Emotional Stress // Human Physiology V. 26, № 5. 2000. Р. 641—642.
Review
For citations:
Zakirova L.M., Nagayeva T.A., Balasheva I.I., Ponomaryova D.A., Ilinich A.A., Semyonova A.A., Matkovskaya T.V. Complex estimation of a state of health of first-graders in the process of adaptation to training in educational institutions new type. Bulletin of Siberian Medicine. 2012;11(1):206-211. (In Russ.) https://doi.org/10.20538/1682-0363-2012-1-206-211