Relationship of parameters of the impulsivity – reflexivity cognitive style with propensity to Internet addiction in high school students
https://doi.org/10.20538/1682-0363-2022-2-27-32
Abstract
Aim. To study the relationship between parameters of the impulsivity – reflexivity cognitive style and the level of Internet addiction among high school students.
Materials and methods. 154 students from general education institutions aged 16–17 years were diagnosed using the J. Kagan’s reflection – impulsivity test and the Chen Internet Addiction Scale. The one-way analysis of variance was used, followed by post-hoc pairwise comparisons using the Tukey’s test.
Results. An inverse relationship between the level of Internet addiction and decision latency in a multiple-choice situation and a direct relationship between the level of Internet addiction and the number of errors in the J. Kagan’s reflection – impulsivity test were revealed.
Conclusion. High school students with propensity to Internet addiction tend to have the impulsive cognitive style, while students without such a tendency – the reflective style. In cognitive activity, the impulsive cognitive style is generally less productive than the reflexive one. The impulsive cognitive style is similar to the so-called clip thinking, which allows to consider the relationship between Internet addiction and this phenomenon through the prism of cognitive and style features.
About the Authors
E. P. GrigorievRussian Federation
52, Nikitsky Descent, Nikita urban-type settlement, Republic of Crimea, 298648,
33, Universitetskaya Str., Sevastopol, Republic of Crimea, 299053,
10, Mukhina Str., Yalta, Republic of Crimea, 298603
A. S. Galchenko
Russian Federation
15, Lenina Str., Simferopol, Republic of Crimea, 295000
L. V. Poskotinova
Russian Federation
Nab. Severnoy Dviny, 23, Arkhangelsk, 163069
References
1. Ромашкина Г.Ф., Хузяхметов Р.Р. Риски интернет-зависимости: структура и особенности восприятия. Образование и наука. 2020;22(8):108–134. DOI: 10.17853/1994-5639-2020-8-108-134.
2. Khudhair A.S. Internet addiction. Scholars Journal of Medical Case Reports. 2020;8(4):505–507. DOI: 10.36347/sjmcr.2020.v08i04.025.
3. Korkeila J. Internetriippuvuus – milloin haitalliseen käyttöön pitää puuttua? Duodecim. 2012;128(7):741–748.
4. Cавкина Т.О., Слободская Е.Р. Интернет и психическое здоровье подростков. Бюллетень СО РАМН. 2010;30(6):29–34.
5. Güzel N., Kahveci I., Solak N., Cömert M., Turan F. Internet addiction and its impact on physical health. Turkish Medical Student Journal. 2018;5:32–36. DOI: 10.4274/tmsj.2018.05.03.0002.
6. Duong X.L., Liaw S.Y., Augustin J.L. How has internet addiction been tracked over the last decade? A literature review and 3C paradigm for future research. Int. J. Prev. Med. 2020;11:175. DOI: 10.4103/ijpvm.IJPVM_212_20.
7. Villella C. Behavioural addictions in adolescents and young adults: results from a prevalence study. Journal of Gambling Studies. 2011;27(2):203–214. DOI: 10.1007/s10899-010-9206-0.
8. Widyanto L., Griffiths M. ‘Internet Addiction’: A Critical Review. International Journal Mental Health Addict. 2006;4(1):31–51. DOI: 10.1007/s11469-006-9009-9.
9. Эверт Л.С., Терещенко С.Ю., Зайцева О.И., Семенова Н.Б., Шубина М.В. Интернет-зависимость у подростков Центральной Сибири: анализ распространенности и структура потребляемого контента. Бюллетень сибирской медицины. 2020;19(4):189–197. DOI: 10.20538/1682-0363-2020-4-189-197.
10. Петрова Е.И. Дети и компьютер. Философские проблемы информационных технологий и киберпространства. 2012;1(3):133–141.
11. Пендикова И.Г. Клиповое и концептуальное мышление как разные уровни процесса мышления. Омский научный вестник. Серия «Общество. История. Современность». 2016;1:53–56.
12. Березовская И.П. Проблема методологического обоснования концепта «клиповое мышление». Общество. Коммуникация. Образование. 2015;2(220):133–138. DOI: 10.5862/JHSS.220.15.
13. Холодная М.А. Психологический статус когнитивных стилей: предпочтения или «другие» способности? Психологический журнал. 1996;17(1):61–69.
14. Bleakley A., Park S., Romer D. Internet addiction. Treating and preventing adolescent mental health disorders: what we know and what we don’t know (2 ed.). 2017:585–598. DOI: 10.1093/med-psych/9780199928163.003.0028.
15. Шкуратова И.П. Когнитивный стиль и общение. Ростов н/Д: Изд-во РГПУ, 1994: 156.
16. Корнилова Т.В., Скотникова И.Г., Чудина Т.В., Шурина О.И. Когнитивный стиль и факторы принятия решения в ситуации неопределенности. Когнитивные стили; под ред. В.А. Колги. Тезисы научно-практического семинара. Tallin: ТПИ, 1986:99–103.
17. Witkin H.A., Goodenough D.R. Cognitive styles: essence and origins. Field dependence and field independence. Psychol. Issues. 1981;(51):1–141.
18. Баландина Л.Л. Особенности проявления когнитивного стиля «импульсивность–рефлексивность» и его взаимосвязь с интеллектом и личностными характеристиками дошкольников. Вестник ПГГПУ. Сер. № 1. Психологические и педагогические науки. 2015;1:55–65.
19. Либин А.В. Дифференциальная психология: На пересечении европейских, российских и американских традиций. М.: Смысл: Per Se, 2000:549.
20. Феофилатова К.Д. Диагностический инструментарий исследования когнитивных стилей. Вопросы студенческой науки. 2017;8(8):45–48.
21. Ginige P. Internet addiction disorder. May 24th 2017. URL: https://www.intechopen.com/books/child-and-adolescentmental-health/internet-addiction-disorder (дата обращения: 08.05.2021). DOI: 10.5772/66966.
Review
For citations:
Grigoriev E.P., Galchenko A.S., Poskotinova L.V. Relationship of parameters of the impulsivity – reflexivity cognitive style with propensity to Internet addiction in high school students. Bulletin of Siberian Medicine. 2022;21(2):27-32. https://doi.org/10.20538/1682-0363-2022-2-27-32