АНАЛИЗ НАУЧНЫХ ИССЛЕДОВАНИЙ ПО ПРОДВИЖЕНИЮ ФАРМАЦЕВТИЧЕСКОЙ ПРОДУКЦИИ В ЗАРУБЕЖНЫХ СТРАНАХ: ПРАКТИЧЕСКИЕ РЕКОМЕНДАЦИИ ДЛЯ ФАРМАЦЕВТИЧЕСКИХ КОМПАНИЙ
https://doi.org/10.20538/1682-0363-2016-1-60-68
- Р Р‡.МессенРТвЂВВВВВВВВжер
- РћРТвЂВВВВВВВВнокласснРСвЂВВВВВВВВРєРСвЂВВВВВВВВ
- LiveJournal
- Telegram
- ВКонтакте
- РЎРєРѕРїРСвЂВВВВВВВВровать ссылку
Полный текст:
Аннотация
Цель. Фармацевтическая промышленность является важной отраслью для всех стран в мире. Многие фармацевтические компании осуществляют свою деятельность на международной арене. Разнообразные исследования в других странах подтвердили важность стимулирования сбыта в фармацевтической отрасли. Таким образом, стимулирование сбыта и его последствия – это очень важный вопрос, который необходимо глобально изучить в рамках теории и практики. Мы построили данное исследование исходя из его научной и практической ценности.
Методология исследования. Мы изучили исследования, посвященные стимулированию сбыта в фармацевтической промышленности, из 25 разных стран мира, например, США, Канады, Италии, Франции, России, Индии, Египта и Сирии, где мы применяли наши знания трех наиболее распространенных в мире языков – английского, русского и арабского. На данных языках существует большое количество разнообразных научных работ, их знание дает возможность глубокого понимания и анализа данных. В некоторых исследованиях изучалось влияние продвижения на фармацевтический рынок, а в ряде работ – зависимость этого влияния от средств рекламы или характеристик лекарственного средства.
Новизна исследования. Мы исследовали эмпирические данные по стимулированию сбыта товаров в фармацевтической промышленности, которые могут быть направлены как потребителю, так и работникам в сфере здравоохранения.
Результаты исследования. Мы выделили, собрали и соотнесли информацию по продвижению фармацевтической продукции в мировом масштабе, что натолкнуло нас на некоторые выводы и практические результаты относительно средств продвижения в определенных ситуациях, имеющих отношение к основным направлениям; их эффекты по улучшению здоровья и благосостояния, а также побочные эффекты.
Практическая значимость. В результате мы разработали практико-ориентированные рекомендации для компаний касательно всемирного продвижения фармацевтической продукции, которые вы можете найти в конце данной статьи.
Об авторах
М. М. БахлолРоссия
соискатель кафедры управления и экономики фармации медицинского факультета Российского университета дружбы народов
Т. П. Лагуткина
Россия
д-р фарм. наук, профессор кафедры управления и экономики фармации медицинского факультета Российского университета дружбы народов
Список литературы
1. Saba’ S. The Relation Between simple Marketing And Success Of Products Developments, Master degree, faculty of commerce, Mansoura University, Egypt. 2012.
2. Bahlol Mohammed Mostafa, L.T.P. Survey on using pharmaceutical promotion in Egypt. The USA Journal of Applied Sciences, December 2015. 6: p. 3-5.
3. Shalash Anbar, A.h.S.a. A.M. The Effect of Using Electronic Marketing to Achieving Competitive Advantage for Jordanian Pharmaceutical companies. Journal of managerial sciences studying. Jordanian University, 2011. 38 (1).
4. Mohammed Abidat, H.A.G. The Effect Of Marketing Mix in Preferring Of Jordanian Pharmacists Of Local Drugs Over Foreign Drugs. Journal of managerial sciences studying. Jordanian University, 2011. 38 (1).
5. Linda D. Pharmaceutical Marketing (Case Study of Sidal organization). Philosophy of doctorate degree, economical Science Faculty, Dali Ibrahim University. Algeria, 2010.
6. Bolsheva S.N. Research of organizational aspects of drug promotion in the Russian pharmaceutical market, in pharmaceutical management and economy. M.: People’s Friendship University of Russia. 2002.
7. Bhattacharya J. and Vogt W.B. A Simple Model of Pharmaceutical Price Dynamics // Journal of Law and Economics. 2003. 46 (2): p. 599-626.
8. Dave D. and Saffer H. Impact of Direct-to-Consumer Advertising on Pharmaceutical Prices and Demand. Southern Economic Journal, 2012. 79(1): p. 97-126.
9. Lagutkina T. and Bahlol M., Izuchenie organizacionnyh aspektov prodvizhenija na farmacevticheskom rynke EGIPTA. Mezhdunarodnyj nauchno- issledovatel’skij zhurnal, 2015 (4-3 (35)).
10. Khateib R.A. The Effect Of Direct Consumer Advertising On The Purchasing Decisions, Master Degree Of Business Administration, University of Middle East, Jordan. 2012.
11. Wosinska M. Just what the patient ordered? Direct-to-consumer advertising and the demand for pharmaceutical products. Direct-to-Consumer advertising and the demand for pharmaceutical products (October 2002). HBS Marketing Research Paper, 2002 (02-04).
12. Iizuka T. and Jin G.Z. The effect of prescription drug advertising on doctor visits. Journal of Economics & Management Strategy, 2005. 14(3): p. 701-727.
13. Liu Q. and Gupta S. The impact of direct-to-consumer advertising of prescription drugs on physician visits and drug requests: empirical findings and public policy impli- cations. International Journal of research in Marketing, 2011. 28(3): p. 205-217.
14. Meyerhoefer C.D. and Zuvekas S.H., The shape of demand: What does it tell us about direct-to-consumer marketing of antidepressants? The BE Journal of Economic Analysis & Policy, 2008. 8 (2).
15. Donohue J.M., Cevasco M. and Rosenthal M.B. A decade of direct-to-consumer advertising of prescription drugs. New England Journal of Medicine, 2007. 357 (7): p. 673-681.
16. Richards-Shubik, S., David G., and Markowitz S. The Effects of Pharmaceutical Marketing and Promotion on Adverse Drug Events and Regulation. American Economic Journal: Economic Policy. 2: p. 1-25.
17. Bradford W.D. et al. How direct-to-consumer television advertising for osteoarthritis drugs affects physicians’ prescribing behavior. Health Affairs, 2006. 25(5): p. 1371-1377.
18. Kalyanaram G. and Subramaniam B. The Effect of Direct Advertising to Consumers (DTCA) In Prescription Pharmaceutical Drugs, and Consumer Welfare. Proceedings of the Northeast Business & Economics Association, 2010.
19. Wilkes M.S., Bell R.A. and Kravitz R.L. Direct-to-consumer prescription drug advertising: trends, impact, and implications. Health Affairs, 2000. 19 (2): p. 110-128.
20. Calfee J.E., Winston C. and Stempski R. Direct-to-Consumer Advertising and the Demand for Cholesterol-Reducing Drugs*. Journal of Law and Economics, 2002. 45(S2): p. 673-690.
21. Bradford W.D. et al. Effects of direct-to-consumer advertising of hydroxymethylglutaryl coenzyme a reductase inhibitors on attainment of LDL-C goals. Clinical Therapeutics, 2006. 28(12): p. 2105-2118.
22. Donohue J.M. et al. Effects of pharmaceutical promotion on adherence to the treatment guidelines for depression. Medical care, 2004. 42(12): p. 1176-1185.
23. Toop L. and Mangin D. Industry funded patient information and the slippery slope to New Zealand. BMJ, 2007. 335 (7622): p. 694-695.
24. Toop L. et al. Direct to consumer advertising of prescription drugs in New Zealand: for health or for profit. Report to the Minister of Health supporting the case for a ban on DTCA. Dunedin: University of Otago, 2003: p. 2.
25. Law M.R., Majumdar S.R. and Soumerai S.B. Effect of illicit direct to consumer advertising on use of etanercept, mometasone, and tegaserod in Canada: controlled longitudinal study. BMJ, 2008. 337.
26. Nielsen. Survey: canadian retailers will drop prices to retain customers. 2014; Available from: http://www.marketingmag.ca/consumer/survey-canadian-retailers-will-drop-prices-to-retain-customers-113302.
27. Тer-Gazarjan A.G. Development of strategy of regulation of relationship of the pharmaceutical organizations with target audiences, in management and economics of pharmacy. 2007, Peoples’ Friendship University of Russia: Moscow.
28. Herxheimer A., Lundborg C.S. and Westerholm B. Advertisements for medicines in leading medical journals in 18 countries: a 12-month survey of information content and standards. International Journal of Health Services, 1993. 23(1): p. 161-172.
29. Vlassov V. et al. Do drug advertisements in Russian medical journals provide essential information for safe prescribing? Western Journal of Medicine, 2001. 174(6): p. 391.
30. Pharmaceutical detailing definition. 2015.
31. Abbas A. et al. Evaluation of Knowledge of Pharmacist and Non Pharmacist Medical Sales Representatives (MSRs) in Pharmaceutical Drug Promotion: A Comparative Study. Advanced Biomedical Bulletin, 2014. 2(1): p. 40-48.
32. Chintagunta P.K. and Desiraju R. Strategic pricing and detailing behavior in international markets. Marketing Science, 2005. 24(1): p. 67-80.
33. Berndt E.R., Danzon P.M. and Kruse G.B. Dynamic competition in pharmaceuticals: cross-national evidence from new drug diffusion. Managerial and Decision Economics, 2007. 28(4-5): p. 231-250.
34. Gowad M.A.E. Evaluation of Satisfaction level Of Customers To Pharmaceutical Sales Men Performance iIn The Market Of Gaza Sector, Islamic University, Gaza. 2007.
35. Taking the Pulse® Pharmacists 2012, Pharmacist Market Trends, L. Manhattan Research, Editor. 2012.
36. Hurwitz M.A. and Caves R.E. Persuasion or information? Promotion and the shares of brand name and generic pharmaceuticals. Journal of Law and Economics, 1988: p. 299-320.
37. Morton F.M.S. Barriers to entry, brand advertising, and generic entry in the US pharmaceutical industry. International Journal of Industrial Organization, 2000. 18(7): p. 1085-1104.
38. Leffler K.B. Persuasion or information-the economics of prescription drug advertising. JL & Econ., 1981. 24: p. 45.
39. Irvine C. Healthcare Data Solutions Announces Results of Physician Survey “Marketing That Makes Physicians Respond: What They Told Us”. 2013.
40. Narendran R. and Narendranathan M. Influence of pharmaceutical marketing on prescription practices of physicians. 2013.
41. Zaki N.M. Pharmacists’ and physicians’ perception and exposure to drug promotion: A Saudi study. Saudi Pharmaceutical Journal, 2014. 22(6): p. 528-536.
42. Rosenthal M.B. et al. Demand effects of recent changes in prescription drug promotion. in Forum for Health Economics & Policy. 2003.
43. Berndt E.R. et al. Information, marketing, and pricing in the US antiulcer drug market. The American Economic Review, 1995: p. 100-105.
44. Jin G.Z. and Iizuka T. Direct to Consumer Advertising and Prescription Choice. Journal of Industrial Economics, 2007.
45. Kwong W.J. and Norton E.C. The effect of advertising on pharmaceutical innovation. Review of Industrial Organization,2007. 31(3): p. 221-236.
46. Narayanan S., Desiraju R., and Chintagunta P.K., Return on investment implications for pharmaceutical promotional expenditures: The role of marketing-mix interactions. Journal of marketing, 2004. 68(4): p. 90-105.
47. Narayanan S., Manchanda P. and Chintagunta P.K., Temporal differences in the role of marketing communication in new product categories. Journal of Marketing Research, 2005. 42(3): p. 278-290.
Рецензия
Для цитирования:
Бахлол М.М., Лагуткина Т.П. АНАЛИЗ НАУЧНЫХ ИССЛЕДОВАНИЙ ПО ПРОДВИЖЕНИЮ ФАРМАЦЕВТИЧЕСКОЙ ПРОДУКЦИИ В ЗАРУБЕЖНЫХ СТРАНАХ: ПРАКТИЧЕСКИЕ РЕКОМЕНДАЦИИ ДЛЯ ФАРМАЦЕВТИЧЕСКИХ КОМПАНИЙ. Бюллетень сибирской медицины. 2016;15(1):60-68. https://doi.org/10.20538/1682-0363-2016-1-60-68
For citation:
Bahlol M.M., Lagutkina T.P. ANALYSIS OF SCIENTIFIC RESEARCHES IN PHARMACEUTICAL PROMOTION GLOBALLY: TOWARDS INTERNATIONALLY DEVELOPING PRACTICALLY-ORIENTED GUIDELINES FOR PHARMACEUTICAL COMPANIES. Bulletin of Siberian Medicine. 2016;15(1):60-68. (In Russ.) https://doi.org/10.20538/1682-0363-2016-1-60-68
ISSN 1819-3684 (Online)