Preview

Bulletin of Siberian Medicine

Advanced search

ASSESSMENT OF PHYSICAL HEALTH OF SCHOOLS GRADUATES GOING TO THE UNIVERSITIES

https://doi.org/10.20538/1682-0363-2016-3-41-47

Abstract

Aim. The complex assessment of the level of physical health of schools graduates is presented in the article.

Materials and methods. We studied the condition of the first-year students who were assigned to the main medical group. Their physical and psychofunctional condition was estimated using morphological, functional, psychophysiological parameters and the indicators of physical preparedness.

Results. Morfofunctional level of the health of the youths who entered higher educational institution was at the average level according to the age-sex norms. At the same time physical preparedness of young men and girls corresponded to satisfactory level, but endurance, the major physical parameter reflecting the general level of working capasity of the person, was below an average. The psychophysiological status of the majority of surveyed was characterized by the optimum force and mobility of nervous processes, good level of social and psychological adaptation, resistance to stress, semantic and image memory. The indicator of anxiety was significantly lower and resistance to stress and adaptation higher in young men than those in girls. 

About the Authors

V. M. Klimov
Novosibirsk State Technical University, Novosibirsk, Novosibirsk State Pedagogical University, Novosibirsk
Russian Federation

20 Av. Сarla Marcsa, Novosibirsk, 630073

28 Viluyskuy St., Novosibirsk, 630073 



R. I. Aizman
Novosibirsk State Pedagogical University, Novosibirsk
Russian Federation

28 Viluyskuy St., Novosibirsk, 630073 



References

1. Баранов А.А. Состояние здоровья детей в Российской Федерации // Педиатрия. 2012. Т. 91, № 3. С. 9–14. Baranov A.A. Sostoyanie zdorov’ya detej v Rossijskoj Federacii. [State of health of children in the Russian Federation]. Pediatriya, 2012, vol. 91, no. 3, pp. 9–14. (in Russian).

2. Горелик В.В. Оценка физического развития и здоровья школьников общеобразовательной школы // Вестник ОГУ. № 6 (112). 2010. С. 69–73. Gorelik V.V. Ocenka fizicheskogo razvitiya i zdorov’ya shkol’nikov obshheobrazovatel’noj shkoly [Assessment of physical development and health of school students of comprehensive school]. Vestnik OGU, 2010, no. 6 (112), pp. 69–73 (in Russian).

3. Кучма В.Р., Сухарева Л.М. Состояние и прогноз здоровья школьников (итоги 40-летнего наблюдения) // Российский педиатрический журнал. 2007. № 1. С. 53–57. Kuchma V.R., Suhareva L.M. Sostoyanie i prognoz zdorov’ya shkol’nikov (itogi 40-letnego nablyudeniya). [State and forecast of health of school students (results of 40 years’ supervision)]. Rossijskij pediatricheskij zhurnal, 2007, no. 1, pp. 53–57 (in Russian).

4. Макарова Л.П., Соловь¸в А.В., Сыромятникова Л.И. Актуальные проблемы формирования здоровья школьников // Молодой ученый. 2013. № 12. С. 494–496. Makarova L.P., Solov’jov A.V., Syromyatnikova L.I. Aktual’nye problemy formirovaniya zdorov’ya shkol’nikov. [Actual problems of formation of health of school students]. Molodoj uchenyj, 2013, no. 12, pp. 494– 496 (in Russian).

5. Макарова Л.П. Корчагина Г.А. Особенности состояния здоровья современных школьников // Вестник Герценовского университета. 2007. № 8 (44). С. 47–48. Makarova L.P. Korchagina G.A. Osobennosti sostoyaniya zdorov’ya sovremennyh shkol’nikov. [Features of a state of health of modern school students ]. Vestnik Gercenovskogo universiteta, 2007, no. 8 (44), pp. 47–48 (in Russian).

6. Жомин К.М. Морфофункциональные и психофизиологические особенности студенток в зависимости от вида и режима физкультурно-спортивной деятельности: автореф. дис. … канд. биол. наук. Челябинск, 2013. 22 с. Zhomin K.M. Morfofunkcional’nye i psihofiziologicheskie osobennosti studentok v zavisimosti ot vida i rezhima fizkul’turno-sportivnoj dejatel’nosti. Avtoref. diss. kand. biol. nauk [Morfofunctional and psychophysiological features of students depending on a type and the mode of sports activity]. Chelyabinsk, 2013, 22 p. (in Russian).

7. Кужугет А.А. Особенности физического развития, функции кардиореспираторной системы и соматического здоровья студентов в зависимости от организованной двигательной активности: автореф. дис. … канд. биол. наук. Челябинск, 2012. 23 с. Kuzhuget A.A. Osobennosti fizicheskogo razvitiya, funkcii kardiorespiratornoj sistemy i somaticheskogo zdorov’ya studentov v zavisimosti ot organizovannoj dvigatel’noj aktivnosti. Avtoref. diss. kand. biol. nauk. [Features of physical development, function of cardiorespiratory system and somatic health of students depending on organized physical activity]. Cheljabinsk, 2012, 23 p. (in Russian).

8. Рубанович В.Б. Валеологические принципы организации физической культуры. Новосибирск: НГПУ, 1997. 167 с. Rubanovich V.B. Valeologicheskie principy organizacii fizicheskoj kul’tury [Valeological principles of the organization of physical culture]. Novosibirsk, NGPU Publ., 1997, 167 p. (in Russian).

9. Сазанов А.В., Сазанова М.Л., Демина Н.Л., Попова Г.А. Оценка уровня физического здоровья и адаптивных возможностей первокурсников гуманитарного университета // Современные проблемы науки и образования. 2015. № 5. URL: http://www.science-education.ru/ru/ article/view?id=22626 (дата обращения: 26.02.2016). Sazanov A.V., Sazanova M.L., Demina N.L., Popova G.A. Ocenka urovnya fizicheskogo zdorov’ya i adaptivnyh vozmozhnostej pervokursnikov gumanitarnogo universiteta [Assessment of level of physical health and adaptive opportunities of first-year students of humanities university]. Sovremennye problemy nauki i obrazovaniya, 2015, no. 5. URL: http://www.science-education.ru/ru/ article/view?id=22626 (accessed 26 February 2016). (in Russian).

10. Mateigka J. The testing of physical efficiency // Am. J. Phys. Anthropol. 1921. V. 4, № 3. P. 223–230.

11. Якубовская А.Р., Васильева Т.В. Коррекция психофизического состояния студентов средствами физической культуры на ýтапе профессионального обучения // Физическое воспитание и детско-юношеский спорт. 2014. № 2. С. 60–69. Jakubovskaja A.R., Vasil’eva T.V. Korrekciya psihofizicheskogo sostojaniya studentov sredstvami fizicheskoj kul’tury na jetape professional’nogo obucheniya [Correction of a psychophysical condition of students means of physical culture at a stage of a vocational education]. Fizicheskoe vospitanie i detsko-junosheskij sport, 2014, no. 2, pp. 60–69 (in Russian).

12. Maliphant R. Autonomic Nervous System (ANS) Activity, Personality Characteristics and Disruptive Behaviour in Girls // J. of Ch. Psyh. and Psych. 1990. V. 31, № 4. P. 619–628.

13. McCrae R.R., Costa P.T., Terracciano A., Parker W.D. Personality trait development from age 12 to age 18: Longitudinal, crosssectional and cross-cultural analyses // J. Pers. Soc. Psychol. 2002. V. 83, № 6. P. 1456–1468.

14. Айзман Р.И., Айзман Н.И., Лебедев А.В., Рубанович В.Б. Методика комплексной оценки физического и психического здоровья, физической подготовленности студентов высших и средних профессиональных учебных заведений. Новосибирск: РИФ, 2009. 100 с. Aizman R.I., Aizman N.I., Lebedev A.V., Rubanovich V.B. Metodika kompleksnoj ocenki fizicheskogo i psihicheskogo zdorov’ya, fizicheskoj podgotovlennosti studentov vysshih i srednih professional’nyh uchebnyh zavedenij: metod. posob. [Technique of a complex assessment of physical and mental health, physical preparedness of students of the highest and average professional educational institutions]. Novosibirsk, RIF Publ., 2009, 100 p. (in Russian).

15. Tanner J.M. Physical development // Brit. Med. Bull. 1986. V. 42, № 2. P. 131–138.

16. Городилин С.К., Руденик В.В. Физическое воспитание студентов: тексты лекций [Электронный ресурс]. Гродно: ГрГУ, 2002. 83 с. Режим доступа: http://ffc. grsu.by/Kafedry/fiz_vosp. Gorodilin S.K., Rudenik V.V. Fizicheskoe vospitanie studentov: teksty lekcij [Physical training of students: texts of lectures]. Grodno, 2002, 83 p. URL: http://ffc.grsu.by/ Kafedry/fiz_vosp (in Russian).

17. Курамшин Ю.Ф. Теория и методика физической культуры: учеб. М.: Советский спорт. 2004. 463 с. Kuramshin J.F. Teoriya i metodika fizicheskoj kul’tury: ucheb [Theory and technique of physical culture]. Sovetskij sport, 2004, 463 p. (in Russian).

18. Лукашевич Н.П. Теория и практика самоменеджмента. 2-е изд., испр. К.: МАУП, 2002. 360 с. Lukashevich N.P. Teoriya i praktika samomenedzhmenta [Theory and practice of self-management]. MAUP Publ., 2002, 360 p. (in Russian).

19. Айзман Р.И., Айзман Н.И., Лебедев А.В. Методика оценки социально-психологической адаптации и личностного потенциала студентов. Новосибирск: РИФ, 2013. 40 с. Aizman R.I., Aizman N.I., Lebedev A.V. Metodika ocenki social’no-psihologicheskoj adaptacii i lichnostnogo potenciala studentov [Technique of an assessment of social and psychological adaptation and personal potential of students]. Novosibirsk, RIF Publ., 2013. 40 p. (in Russian).

20. Айзман Р.И., Айзман Н.И., Лебедев А.В., Плетн¸ва Е.Ю., Рубанович В.Б. Мониторинг здоровья учащихся и педагогов с применением компьютера и программных средств // Народное образование. 2010. № 6. С. 147–155. Aizman R.I., Aizman N.I., Lebedev A.V., Pletnjova E.Ju., Rubanovich V.B. Monitoring zdorov’ya uchashhihsya i pedagogov s primeneniem komp’jutera i programmnyh sredstv [Monitoring of health of pupils and teachers with using of the computer and software]. Narodnoe obrazovanie, 2010, no. 6, pp. 147–155 (in Russian).

21. Наследов А.Д. Математические методы психологического исследования. Анализ и интерпретация данных. СПб.: Речь, 2004. 392 с. Nasledov A.D. Matematicheskie metody psihologicheskogo issledovaniya. Analiz i interpretaciya dannyh: ucheb. posob [Mathematical methods of psychological research. Analysis and interpretation of data]. St. Petersburg, Speech Publ., 2004, 392 p. (in Russian).

22. Постановление Правительства РФ от 11.06.2014 № 540 «Об утверждении Положения о Всероссийском физкультурно-спортивном комплексе «Готов к труду и обороне (ГТО)». [Электронный ресурс] URL: http://www/minsport.gov.ru/post540_11062014.pdf. Postanovlenie pravitel’stva RF ot 11.06.2014 № 540 «Ob utverzhdenii Polozheniya o Vserossijskom fizkul’turno-sportivnom komplekse «Gotov k trudu i oborone (GTO)». URL: http://www/minsport.gov.ru/ post540_11062014.pdf. (accessed 15 February 2016) (in Russian).

23. Мороз М.П. Экспресс-диагностика работоспособности и функционального состояния человека. СПб.: ИМАТОН, 2007. 40 с. Moroz M.P. Ekspress-diagnostika rabotosposobnosti i funkcional’nogo sostoyaniya cheloveka [Express diagnostics of working capacity and functional condition of the person]. St. Petersburg, IMATON Publ., 2007, 40 p. (in Russian).

24. Беляничева В.В. Формирование мотиваций занятий физической культурой у студентов // Физическая культура и спорт: интеграция науки и практики. Межвузовский сборник научных трудов. Вып. 2. Саратов: Наука, 2009. С. 14–20. Belyanicheva V.V. Formirovanie motivacij zanyatij fizicheskoj kul’turoj u studentov [Formation of motivations of occupations by physical culture at students] Mezhvuzovskij sbornik nauchnyh trudov «Fizicheskaya kul’tura i sport: integraciya nauki i praktiki» – Physical culture and sport: integration of science and practice. Saratov, Nauka Publ., 2009, pp. 14–20 (in Russia).


Review

For citations:


Klimov V.M., Aizman R.I. ASSESSMENT OF PHYSICAL HEALTH OF SCHOOLS GRADUATES GOING TO THE UNIVERSITIES. Bulletin of Siberian Medicine. 2016;15(3):41-47. (In Russ.) https://doi.org/10.20538/1682-0363-2016-3-41-47

Views: 1243


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1682-0363 (Print)
ISSN 1819-3684 (Online)