Preview

Bulletin of Siberian Medicine

Advanced search

The methodology of development of computer learning programs in higher medical education

https://doi.org/10.20538/1682-0363-2002-2-59-64

Abstract

The medicine is weakly formalized domain, and preliminary study of knowledge structure is necessary for computerlearning programs development. Semantic network can be offered as an universal knowledge model for higher medical education. The links between nodes reflect their semantic distance. Graph theory is an adequate tool for knowledge structure investigation, and the results of one prove knowledge models for certain domains and optimal navigation through the program. The last depends on personal features of students, too.
So, the basic principles for computer learning programs development in higher medical education are knowledge structure modeling and individual learning navigation.

About the Authors

S. I. Karas
Сибирский государственный медицинский университет
Russian Federation


K. S. Brazovsky
Сибирский государственный медицинский университет
Russian Federation


A. V. Konev
ОГУП «Медтехника»
Russian Federation


References

1. Величковский Б.М. Компьютеры и познание: очерки о когнитологии. М.: Наука, 1996. 252 с.

2. Гаврилова Т.А., Червинская К.Р. Извлечение и структурирование знаний для экспертных систем. М.: Радио и связь, 1992. 200 с.

3. Гаврилова Т. А., Хорошевский В.Ф. Базы знаний интеллектуальных систем. СПб: Питер, 2000. 384 с.

4. Змитрович А.И. Интеллектуальные информационные системы. Минск: ТетраСистемс, 1997. 288 с.

5. Кристофидес Н. Теория графов. Алгоритмический подход. М.: Мир, 1978. 432 с.

6. Минский М.Л. Фреймы для представления знаний. М.: Энергия, 1979. 151 с.

7. Обработка знаний/Под ред. С. Осуга. М.: Мир, 1989. 290 с.

8. Представление и использование знаний/Под ред. Х. Уэно, М. Исидзука. М.: Мир, 1989. 220 с.

9. Doignon J.-P., Falmagne J.-C. Knowledge spaces. Springer-Verlag, 1999. 317 с.


Review

For citations:


Karas S.I., Brazovsky K.S., Konev A.V. The methodology of development of computer learning programs in higher medical education. Bulletin of Siberian Medicine. 2002;1(2):59-64. (In Russ.) https://doi.org/10.20538/1682-0363-2002-2-59-64

Views: 331


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1682-0363 (Print)
ISSN 1819-3684 (Online)