Preview

Bulletin of Siberian Medicine

Advanced search

Scientific idea and organization of the faculty of clinical psychology and psychotherapy in Siberian State Medical University

https://doi.org/10.20538/1682-0363-2004-1-70-83

Abstract

In the paper the starting positions of educational process at the faculty of clinical psychology and psychotherapy in Siberian State Medical University have been stated. The modern ideas of environment factors influence on gene expression are advanced as a natural scientific basis of educational way. And, correspondingly, the ideas of social environment influence on the character of neuromediator impact on an organism. The educational idea has been built on the balanced ratio of the humanities and neuro-sciences. The central place in the first-years education will be taken by academic psychology accented on the experimental methods, and in the senior years education — study of empirical and germenevtic psychology in their interaugmentability and enrichment. The contemporary image of the faculty and its ways of development have been presented.

About the Author

N. A. Kornetov
Siberian State Medical University
Russian Federation

Tomsk



References

1. Брудный А.А. Психологическая герменевтика. М.: Лабиринт. 1998. 336 с.

2. Даль В. Толковый словарь живого великорусского языка / Репринт. воспроизв. изд. 1903—1909 гг., под ред. проф. И.Л. Бодуэна Де Куртене. М.: Универс. Т. 2. 1994.

3. Государственный образовательный стандарт высшего профессионального образования. Специальность 022700 «Клиническая психология». Квалификация «Психолог. Клинический психолог. Преподаватель психологии». Приказ Министерства образования Российской Федерации от 02.03.2000 ‹ 686. М., 2000.

4. Клиническая психология: Учебник / Под ред. Б.Д. Карвасарского. СПб.: Питер, 2002. 960 с.

5. Корнетов А.Н., Самохвалов В.П., Корнетов Н.А., Коробов А.А. Этология в психиатрии. Киев: Здоров’я. 1990. 214 с.

6. Корнетов Н.А. Клиническая антропология: от дифференциации к интеграции в медицине. Передовая статья // Сибирский мед. журн. 1997. ‹ 3—4. C. 5—13.

7. Корнетов Н.А. Некоторые теоретические основания к открытию факультета клинической психологии и психотерапии в Сибирском государственном медицинском университете // Бюллетень сибирской медицины. 2003. ‹ 2. C. 63—68.

8. Kун Д. Основы психологии: Все тайны поведения человека. СПб.: Прайм-ЕВРОЗНАК, 2003. 864 с.

9. Малый энциклопедический словарь / Изд. II вновь перераб. и значит. доп. СПб.: Изд. Брокгаузъ — Ефронъ. 1909. Т. 3. Вып. 4.

10. Тодд Дж., Богарт А.К. Основы клинической и консультативной психологии / Пер. с англ. СПб.: Сова; М.: ЭКСМО-Пресс, 2001. 768 с.

11. Atkinson R.L., Atkinson R.S., Smith E.E. et al. Inrroduction to psychology / 10 th Ed. Orlando: Harcourt Brace Jovanovich. 1990.

12. Baumann U. Bericht zur Lage der deutschsprachigen Psychologie 1994 — Facten and Perspectiven // Psychologische Rundschau. 1995. Bd. 46. S. 3—17

13. Baumann U., Perrez M. Klinische Psychologie-Psychotherapy. Aufl. 2. Bern: Verlag Hans Huber. 1998

14. Bremer J.D., Randall P., Vertmetter E. et al. Magnetic resonance imaging based measurement of hippocampal volume in posttraumatic stress disorder related to childhood physical and sexual abuse. A preliminary report // Biology Psychiatry. 1997. V. 41. P. 23—32

15. Davison G.C., Neale J.M. Abnormal Psychology/ 4 rd Ed. New York: Willey. 1996

16. Eysenck H.J. Handbook of Abnormal Psychology. 2 nd Ed. - London: Pitman. 1973.

17. Concise Medical Dictionary / Ed. E.A. Martin. Oxford: Oxford University Press. 1994.

18. Gabbard G.O. A neurobiology informed perspective on psychotherapy // Br. J. of Psychiatry. 2000. V. 177. P. 117—122.

19. Schraml W.J. Klinische Psychologie. Bern: Huber. 1970.


Review

For citations:


Kornetov N.A. Scientific idea and organization of the faculty of clinical psychology and psychotherapy in Siberian State Medical University. Bulletin of Siberian Medicine. 2004;3(1):70-83. (In Russ.) https://doi.org/10.20538/1682-0363-2004-1-70-83

Views: 258


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1682-0363 (Print)
ISSN 1819-3684 (Online)